Syfte: Före kontraktsundertecknandet vill vi säkerställa att vi uppfattat vårt åtagande rätt och undanröja eventuella missförstånd.
Rutiner: Har genomgång av checklista anbud/kontrakt.
Kontrollerar att angivna ritningar, föreskrifter samt övriga handlingar medföljer.
Noterar muntliga uppgifter skriftligt.
All skrift sparas i kvalitetspärm
.
PROJEKTERING (gäller endast totalentreprenader)
Syfte: Projektering skall genomföras på ett planerat och styrt sätt så att kvalitetskrav uppfylls.
Rutiner: Tillämpar egenkontrollplan vid kontroll av eget arbete och som verifierar att kontroll har utförts.
Anger projekteringsledare som även ansvarar för förändringar.
DOKUMENTSTYRNING
Syfte: Dokumentstyrning skall säkerställe att rätt information finns tillgänglig på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Rutiner: All dokumenthantering sparas i objektpärm/arbetspärm.
Ej gällande dokumentation makuleras och sparas.
Kvalitetsansvarig ansvarar för att kvalitetssäkringen är aktuell.
Beställaren kan när han vill ta del av pärmen.
Syfte: Inköpsrutiner skall säkerställa att upphandlade tjänster, entreprenader och varor uppfyller specificerade krav.
Rutiner: Våra huvudleverantörer är Järna trä mfl.
Våra inköp är skriftliga.
Vid leverans egenkontrolleras varje produkt.
Syfte: För att säkra kvaliteten planeras produktionen med fasta rutiner och anpassade till projektet.
Rutiner: Genomgång med berörd personal om objektet.
Genomgång av checklista produktionsstyrning
Genomgång av tidplan av entreprenad.
Syfte: Egenkontroll och provning skall säkerställa att kundens förväntningar infrias och verifieras.
Rutiner: Instruerar och kontrollerar egenkontrollplanen med berörd personal som utför kontrollerna.
Mottaget material säkerställs med ID-nummer där så finns.
Syfte: För att säkerställa att felaktigheter uppmärksammas delges beställaren avvikelserapport som dokumentation, om inte överenskommelse om rättelse träffas med beställaren i direkt anslutning till arbetet.
Rutiner: Använder avvikelserapport vid avvikelse från kontrakt, ritningar, fel material samt eventuella fel m.m.
Syfte: För att säkerställa att felaktigheter uppmärksammas delges beställaren avvikelserapport som dokumentation, om inte överenskommelse om rättelse träffas med beställaren i direkt anslutning till arbetet.
Rutiner: Använder PLR:s avvikelserapport vid avvikelse från kontrakt, ritningar, fel material samt eventuella fel m.m.